Træt af at få parkerings bøder? Så læs vores Elektronisk p-skive test og undgå flere bøder fremadrettet!

Kender du det? Du kører en tur ud til byen, har ledt efter en parkeringsplads i evigheder. Du finder endelig en og går derefter ud og handler. Da du kommer tilbage hænger der en pæn lille lap på din forrude. Det blev lige pludselig en del dyrere indkøbstur. Faktisk helt op til 750 kroner dyrere!

For en del år siden, hvor jeg fik kørekørt, formodet jeg at få 2 parkerings bøder på samme uge. Og lige siden da har jeg kørt med elektronisk p-skive. Jeg vil aldrig undværer det! Her kommer vi med vores bud på den bedste p-skive.

Produkter

Hvordan fungerer elektroniske P-skiver?

Helt generelt så fungerer elektroniske p-skiver ret simpelt. De opfanger helt selv når du stopper bilen, således at i det du stopper bilen, så stopper timeren på din p-skive også. På denne måde er p-skiven fuldstændig “selv kørende”. Og du skal dermed ikke holde øje med hvordan og hvorledes.

Yderligere så tager de fleste elektroniske p-skiver og sætter tidspunktet til nærmeste kvarter, således at hvis du ankommer 13:12, så vil der komme til at stå 13:15 på din p-skive.

Der er nogle af de gamle hvor du skal selv “stoppe” timeren, men er ingen i denne test. Ligeledes kan du du på langt de fleste selv indstille tiden også.

Disse typer findes der af Elektroniske p-skiver

Soldrevet p-skive

Soldrevet P-skiver er klart en af de nemmeste modeller at have med at gøre, da der ikke skal tjekkes batteri eller lignende løbende. Men tværtimod passer den sig selv. Dette kan dog også blive problematisk, hvis du har holdt nede i en parkerings kælder i for lang tid eller lignende. Personlig er jeg ikke glad for soldrevet, da det hurtigt kan blive lidt problematisk, hvis batteriet nu ikke er opladt ordentligt. Men så længe du kører jævnligt og du får lidt sol igennem, så burde alt være fint og good to go.

Batteri drevet 

I de klassiske elektroniske p-skiver, sidder der batterier indeni, som skal udskiftes løbende. Dog er det ret sjældent at man skal skifte batterierne, men man skal alligevel have det i baghovedet og lige dobbelt tjekke engang i mellem om der nu også er strøm på ens p-skive.

Indbygget

Jeg tror ikke at man ser det så ofte mere, men der findes faktisk indbygget p-skiver. Jeg har selv en i min bil som er en Chevolet Cruze fra 2013. Her sidder den fast monteret som enhver anden p-skive, men der løber således en ledning ned bag ved ruden og bliver tilsluttet strømmen. Ligeledes er p-skiven dermed også op koblet til mit anlæg, så hvis jeg skifter tid i anlægget, vil det gå igen på p-skiven. Det er super rart, og jeg er rigtig glad for det. Dog er det ikke altid lige pænt med den sorte ledning, som kører ned langt ens forrude, men til sidst lægger man ikke rigtig mærke til det mere.

Personlig er jeg mega glad for min indbygget P-skive. I vores anden bil har vi batteri drevet og vi har nu skiftet batteri 1 gang på 4 år, så kan også klart anbefales.

Sommer / Vintertid problematik

Før i tiden, brugte man meget energi på løbende at skifte fra sommer til vintertid og omvendt. Men mange af de nyere P-skiver klarer dette for dig. Således at du har en mindre bekymring. Så længe at du sørger for at indtaste alle start oplysninger såsom tid, dato og årstal korrekt, så burde du ikke skulle pille mere og p-skiven justere selv 1 time frem og tilbage.

Dit ansvar at tingene fungerer

Selvom at mange af tingene bliver gjort for en, er det ALTID en god idé lige at dobbelt tjekke at tiden står korrekt, hver gang du forlader din bil i parkerings zone. Fordi du har stadigvæk det sidste ansvar og hvis tiden pludselig går forkert på din p-skive eller du har glemt at skifte batterier, så er det dig i sidste ende som står med bøden. Det vil være rigtig sjældent at der vil ske fejl, men det kræver også bare en gang fejl og så har du hurtigt fået en bøde som er dyrere end din p-skive.

Opsætning af P-skive

For at opsætte din P-skive skal du gøre følgende ting:

  • Inden at du overhovedet gør noget, skal du pakke din P-skive ud og sørge for at opsætte den korrekt. Dette betyder at gå den manual igennem, som vi alle hader og sørge for at du har indtastet alle oplysninger korrekt. Det er brand surt at have sat den op og du så skal pille den ned for at justere på indstillinger.
  • Sørg for at gøre din rude godt og grundigt rent nede i hjørnet, hvor din nye p-skive skal sidde. Hvis der sidder en i forvejen, skal denne fjernes og der skal fjernes lim rester mm.
  • Det er forskelligt hvordan og hvorledes at din p-skive skal sidde fast. Men på langt de fleste er der “puder” med klistre på, hvor du skal tage “filmen” af på puderne og påmontere din p-skive.

Refundering af bøde

Langt de fleste producenter giver faktisk en bødegaranti. Som gør at hvis du får en bøde med et af deres p-skiver, og du kan bevise at p-skiven har været defekt, så betaler de din bøde!

Så sikker er producenterne altså på deres p-skiver. Det er ret vildt. Men dette kræver selvfølgelig at p-skiven skal være defekt og er altså ikke nok at du har glemt at indstille tiden korrekt eller lignende.